Eneco Bio Golden Raand in Delzijl officieel geopend

telefoon +31 (0)6 55 69 70 76

Veelgestelde vragen

Bio Golden Raand
Delfzijl, 01 feb 2014 - Maar liefst ruim 2.500 belangstellenden hebben de open dag bezocht die Eneco organiseerde ter gelegenheid van de officiƫle opening van de Bio Golden Raand bio-energiecentrale.

Eneco afbeelding - Opening Bio Golden RaandDe opkomst overtreft alle verwachtingen. Gisteren verrichtte Gedeputeerde Yvonne van Mastrigt de openingshandeling. Vandaag was iedereen tussen 11 en 16 uur welkom om de draaiende centrale van dichtbij te bekijken om zo zelf te kunnen zien hoe van houtsnippers groene stroom wordt gemaakt.

Eneco afbeelding - Opening Bio Golden RaandDe hele dag werden groepjes bezoekers rondgeleid langs de bergen houtsnippers en de voorraadsilo's. Vervolgens konden ze een kijkje nemen in de centrale. Ook de controlekamer, het turbinegebouw en het ketelhuis waren deels open gesteld.

Eneco Bio Golden Raand is de grootste en meest efficiënte bio-energiecentrale van de Benelux. De centrale is gebouwd in het Delfzijls havengebied, op de gouden rand van Groningen. In de centrale wordt sloop en afvalhout omgezet in groene stroom, vergelijkbaar met het verbruik van zo’n 120.000 huishoudens. Daar zijn elke dag maar liefst 50 vrachtwagenladingen voor nodig. Per jaar gaat het om zo’n 300.000 ton hout.

Eneco afbeelding - Opening Bio Golden RaandDe centrale biedt directe werkgelegenheid aan 30 medewerkers en past in de strategie van Eneco om de energievoorziening te verduurzamen. Het energiebedrijf produceert een steeds groter deel van de elektriciteit voor haar klanten met windturbines, zonne-installaties en biomassa. De centrale in Delfzijl betekent voor Eneco een flinke stap voorwaarts.

Bron: Eneco Bio Golden Raand
Deze pagina

• Joan test - 11 feb, 2014, 10:44

Test

Reageer zelf

Uw voornaam*
Uw achternaam*
Uw emailadres*
U ontvangt een bevestigingsmail waarin u uw reactie moet bevestigen.

Eneco Bio Golden Raand in Delzijl officieel geopend

Venster sluiten